Czy wiesz, że Twój mózg nie lubi, gdy jesteś multitasking?

Pewnie myślisz, że jesteś multitasking. Nic bardziej mylnego!
Podczas wykonywania dwóch rzeczy naraz mózg może działać, jak mózg kilkulatka.

Multitasking to dla mózgu zużycie ogromnej ilości energii.

Czy zastanawiałeś się dlaczego uczestnicy spotkań, a szczególnie telekonferencji sprawiają wrażenie, że nie są obecni?

Pracując dla jednej z korporacji jako konsultant zastanawiałem się dlaczego efektywność spotkań jest niska, nie – bardzo niska.
Jeśli ktoś był o coś pytany, to wyglądał, jakby wracał z innego miejsca (na siłę odrywał się od komputera, który przed nim stał) i potrzebował powtórzenia pytania …
Kiedy zacząłem pracę w tej korporacji zauważyłem, że spotkania mają wiele poziomów, np.:

  • Pierwszy, jawny – to spotkanie
  • Drugi ukryty – to przychodzące maile
  • Trzeci, ukryty – to korzystanie z komunikatorów
  • Czwarty, ukryty – to pilna robota do zrobienia
  • Piąty, ukryty – to wysyłanie i przyjmowanie sms-ów

 

W przypadku telekonferencji jest jeszcze ciekawiej – widziałem osoby będące na dwóch telekonferencjach i jeszcze rozmawiające przez telefon. Często miały status osób niezastąpionych.
Zazwyczaj wynika to z przepracowania, zbyt dużej liczby spotkań, niewłaściwego przygotowania spotkań, nieumiejętności delegowania zadań oraz nieznajomości ograniczeń mózgu.

Prowadząc szkolenia widzę, że już samo uświadomienie tego, co się dzieje pozwala zmienić zasady prowadzenia spotkań:

  • Ustalanie agendy spotkania
  • Spotkanie zajmuje minimalną, potrzebną ilość czasu
  • Komputery są używane tylko na potrzeby spotkania
  • Telefony są wyłączone

Efekt – Spotkania są efektywne, a czas ich trwania dużo krótszy.